
- Úvod
- Duralex
Duralex společnost
Pro toho koho zajímá troška minulosti
I. Příběh začíná
Vše začalo ve třicátých letech minulého století. Společnost Saint-Gobain převzala továrnu La-Chapelle-Saint-Mesmin, poblíž Orleans. (Tato továrna by dříve vlastněna továrníkem vyrábějícím ocet a později producentem parfému, který zde vyráběl láhve).
Po II. světové válce se začíná psát nová historie.
II. Zlatá éra
Třicet slavných let. Po válce se do Evropy vrátila prosperita. Domácnoti i instituce začali nakupovat moderní, kvalitní, praktické a rovněž designově zajímavé produkty.
V šedesátýcha sedmdesátých letech se společnost Duralex rozšiřovala a rozvíjela i na mezinárodní úrovni. Značka a její výrobky se staly populární mezi miliony zákazníků po celém světě.
III. Začátek změn
Na trh přichází další a další konkurence. Situace je čím dál více složitá. Saint-Gobain se rozhoduje prodat společnost Duralex, aby se mohla soustředit na své další podniky.
(mimochodem Saint-Gobain je předním výrobce oken do automobilů i do Škodovek, jeden z výrobních závodů má i v České Republice). Duralex je tedy prodán. Nejprve společnost koupil italský výrobce skla. Společnost byla poté znovu a znovu prodávána, ale žádný z majitelů nedokázal navázat na úspěšnou historii značky.
IV. Stabilizace a růst
V roce 2008 společnost převzala skupina řídících akcionářů. Investovali nemalé zdroje do zefektivnění výroby. Proběhly další změny ekologizace výroby, recyklace odpadu. Dále omlazení značky - nové logo, nová grafika, nové obaly, inovace produktů.
Společnost Duralex se vrátila k zisku. Nyní je opět celosvětově známou značkou a oblíbenou nejen ve Francii. Vždyž 80% produkce je určeno na export.
Značka Duralex
Některé produkty této značky se stala legedárními. Nejen pouze v našich domácnostech, ale i na poli Designu - kdo by neznal ikonický tvar Picardie (možná bude pro Vás lepší název Duritka). Každý z nás si vybaví vzpomínky na dětství a jak jistě víme, když jsme byli mladší byl svět lepší, aspoň pro nás :-).
Například Gigogne - tyto hrníčky a skleničky nejsou zrovna nejpopulárnější v České republice, ale v zahraničí jsou za hvězdy. Dokonce se dostali do nabídky obchodu muzea moderního umění v New Yorku - Moma.org a to už něco znamená (aktuálně jsme tam našli i Picardie soft touch).
A už se dostáváme k nejdůležitějšímu poháru a tím je Picardie u nás spíše známá jako Duritka. Je to sklenička, která je ohromě populární ve Francii, ale i všude ve světě. Je naprosto univerzální James Bond z ní pil whiskey, ve Francii z ní pijí víno, je vhodná na kávu, džus, pivo, zkrátka snad na všechno. Je vtipné, že u nás je známá jako ta sklenička ze školní jídelny. Je braná trošku jako otloukána do kantýny. V restauraci se prakticky nevidí. Je to škoda. Hospodští si raději koupí nejlevnější sklo pochybné kvality a původu, protože skutečně kvalitní surovninu a desginový kousek neocení.
Duralex chce být u Vás doma, chce být u Vás na stole. Chce přinést za rozumné peníze kvalitní sklo s puncem francouzského designu. Na nic se nahraje a je "Chic".
Temperování
Co to vlastně temperování je. Temperování je, když můžete skleničku vytáhnout přímo mrazáku a dát ji do mikrovlnky.
Ne Vážně temperování je proces, kdy se sklo zahřáté na vysokou teploutu (v našem případě 700°C) a potom je rychle ochladzeno. Tímto dojde k vnitnřímu napětí, skla a zlepší se většina jeho fyzikálních vlastností. Například mnohem lépe odolává teplotnímu šoku, mechanickému namáhání apod. Zkrátka tvrzené sklo. Pokud se rozbije tak na desítky kusů, které skutečně neřežou - tzv. bezpčenostní sklo je například podmínkou v amerických barech a diskotékách nebo u automobilů.